Plafonul pentru anul 2015 a fost aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 16/2015 si este in suma de 2.500 milioane lei. De asemenea, actul normativ aprobat de Guvern prevede posibilitatea utilizarii in anul 2015 a diferentei nealocate din plafonul prevazut pentru anul 2014, precum si sumele neutilizate pana la data de 31 decembrie 2014 din fondurile alocate bancilor din plafonul disponibil pentru 2014, suma care va fi publicata publica pe site-ul Ministerului Finantelor Publice si al Fondului National de Garantare si Contragarantare pentru IMM-uri.
Potrivit datelor disponibile pe pagina de web a FNGCIMM, prin intermediul caruia se acorda garantiile de stat, bancile participante la program sunt: BCR, BRD, Raiffeisen Bank, Banca Romaneasca, Alpha Bank, Millennium Bank, Banca Transilvania, CEC Bank, EFG Bancpost, Piraeus Bank, Intesa Sanpaolo Romania, UniCredit Tiriac Bank, Credite Agricole, OTP Bank, Bank Leumi, RIB Bank, ING Bank si Marfin Bank.
Conditiile legale de acordare a creditelor in cadrul programului ”Prima casa”
Plafonul maxim al creditului garantat de stat este de:
60.000 euro, echivalent lei - pentru o locuinta veche;
70.000 euro, echivalent lei - pentru o locuinta noua;
75.000 de euro, echivalent lei - pentru o locuinta colectiva care se edifica.
Daca locuinta pe care doriti sa o achizitionati este mai scumpa, va trebui sa suportati diferenta de bani.
Avansul este de 5% din valoarea imobilului, iar comisionul catre Fondul de Garantare este de 0,49% pe an. Dobanda la creditele in lei este maximum ROBOR la trei luni + 2,5%. Statul garanteaza nerambursarea creditelor in proportie de 50% si bancile participante isi asuma in proportie de 50% riscul de nerambursare a creditelor acordate.
Locuintelele care pot fi achizitionate:
locuinte finalizate, destinate achizitionarii.
locuinte nefinalizate, aflate in diverse faze de constructie, destinate achizitionarii dupa finalizare.
locuinte noi, destinate achizitionarii dupa finalizare.
Actele necesare care fac dovada proprietatii care urmeaza sa fie achizitionata sunt: acte de proprietate; documentatie cadastrala; incheiere de intabulare.
Criteriile de eligibilitate in cadrul programului ”Prima casa”
Beneficiarul Programului este persoana fizica ce indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
la data solicitarii creditului garantat, declara pe propria raspundere fie ca nu detine in proprietate exclusiva sau impreuna cu sotul ori sotia nicio locuinta, indiferent de modul si de momentul in care a fost dobandita, fie ca detine in proprietate exclusiva sau impreuna cu sotul ori sotia cel mult o locuinta, dobandita prin orice alt mod decat prin Program, in suprafata utila mai mica de 50 m2;
achizitioneaza sau construieste o singura locuinta, printr-un credit acordat si garantat in conditiile Programului;
are calitatea de imprumutat in raport cu finantatorul.
Etapele de acordare a creditului in cadrul programului ”Prima casa”
Emiterea acordului de principiu de catre banca finantatoare la care se adreseaza persoana fizica cu privire la indeplinirea normele de creditare ale finantatorului.
Dupa ce banca finantatoare si-a dat acordul de principiu, beneficiarul incheie o promisiune bilaterala de vanzare cu privire la imobilul ce va fi achizitionat, act care se autentifica la notar pe baza actelor de proprietate, a actelor de stare civila si a unui extras de carte funciara pentru informare. In baza promisiunii bilaterale, promitentul – cumparator va achita catre promitentu-vanzator un avans de pret.
In situatia in care banca finantatoare aproba acordarea creditului, documentele sunt transmise spre analiza catre Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii.
Dupa aprobare partile incheie la notar contractul de vanzare. Suma de bani care reprezinta creditul acordat de catre banca fiantatoare, se transfera de regula, in contul vanzatorului, dupa obtinerea incheierii de intabulare a dreptului de proprietate pe numele cumparatorului si inscrierea ipotecii legale de rangul I si a interdictiei de instrainare a locuintei pe o perioada de 5 ani si interdictia de grevare cu sarcini a acesteia pe toata durata garantiei. Incheierea de intabulare se obtine de catre notarul public care a autentificat actul, iar termenul de solutionare al cererii de intabulare este de 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii. Notarul are obligatia sa inregistreze contractul intr-un termen de 24 ore de la data autentificarii acestuia.
Beneficiarii creditelor garantate de catre stat, in cadrul programului, beneficiaza la autentificarea contractului de vanzare de o reducere a onorariului datorat notarului public de 30%, in conformitate cu Normele privind tarifele de onorarii pentru serviciile prestate de notarii publicii nr. 46/C/06.01.2011.